Wat de gek ervoor geeft
De prijzen rijzen de pan uit. Maar hoe komt zo’n prijs nou tot stand? Is het uitgangspunt ‘wat de gek ervoor geeft’ of wordt er serieus nagedacht over zo’n prijs?
Met grote regelmaat worden we gebeld door mensen die verkoopplannen hebben. We plannen dan een vrijblijvend en kosteloos gesprek in bij de mensen thuis. Tijdens zo’n gesprek vertellen we hoe het verkopen van een huis in z’n werk gaat, wat voor kosten daar bij komen kijken en er wordt natuurlijk een prijsadvies afgegeven met betrekking tot de verkoopwaarde.
Vooroordelen
Er bestaan wat vooroordelen over een waardebepaling. “Dat schud je toch zo even uit je mouw?” is een opmerking die we geregeld horen. “Beetje nattevingerwerk”, ook een veel gehoorde. Of “wat de gek ervoor geeft”. Dat laatste lijkt in deze tijd inderdaad zo te zijn. Vooral in de randstad biedt iedereen maar tegen elkaar op, dus zorg je er met elkaar voor dat de prijzen stijgen.
Meten is weten
Een goede makelaar noemt echter niet zomaar even een prijs, maar doet op z’n minst gedegen marktonderzoek. We starten met het opmeten van de woning. Immers, op basis van het aantal vierkante meters woonoppervlak of het aantal kubieke meters inhoud wordt een waarde bepaald. Nattevingerwerk is ook hierbij not done, een aantal meters meer of minder zie je immers terug in de waarde. In Amsterdam betaal je al snel € 5.500 per m2, dan is 2 meter meer of minder dus al snel een dikke € 10.000 verschil.
Oud of nieuw?
De grootte van het perceel speelt ook een rol. Dat vragen we op bij het kadaster. Verder wordt er gekeken naar het onderhoud. Is alles netjes bijgehouden, of zijn er lekkages en andere mankementen? De afwerking speelt ook een rol. Is er een gedateerde groene keuken met bruine tegeltjes, of is er een moderne keuken met stoomoven en Quooker aanwezig? Het bestemmingsplan wordt gecheckt; wat mag er allemaal (niet)?
Al deze feiten worden naast elkaar gelegd. Dat is de basis. En dan wordt er marktonderzoek verricht. Wat is er recent verkocht? Wat wordt er nu te koop aangeboden? Wat is de doelgroep voor dit huis? Hoe is de markt voor deze doelgroep? Is er veel vraag naar dit type woning?
Appels met peren vergelijken?
Uiteraard is elk huis uniek en niets is even groot. Daarom wordt er geplust en gemint zodat appels met appels vergeleken kunnen worden. En dan kom je tot een adviesprijs. Wij vinden het belangrijk een eerlijke prijs af te geven en maken er geen wedstrijd ‘wie heeft de grootste (of hoogste, in dit geval)’ van om een opdracht binnen te halen, want daar schiet niemand iets mee op.
Best een klus
U ziet, best nog een klus, die je dus niet zomaar uit je mouw schudt. En kan het dat als er 3 makelaars naar hetzelfde huis kijken, er 3 verschillende prijzen uit komen? Ja, dat kan. Elke makelaar is ook maar een mens en de één kan meer waarde hechten aan isolatie, terwijl de ander de afwerking hoger waardeert. Maar veel verschil mag er niet tussen zitten.
Vragen? Stel ze gerust!
MKF/16-1-19
Terug naar het overzicht